2.9.18
26.8.18
24.7.18
3.7.18
23.4.18
"I don't know how to be myself. It's like I'm permanently outside myself. Like , like you could push your hands straight through me if you wanted to. And I can see the type of man I want to beversus the type of man I actually am and I know that I'm doing it but I'm incapable of what needs to be done."
"Every second that passes is like a door that opens to allow in what has not yet happened, what we call the future, but, to challenge the contradictory nature of what we have just said, perhaps it would be more accurate to say that the future is just an immense void, that the future is just the time on which the eternal present feeds."
29.1.18
"Every sort of contradiction can be found in me, depending upon some twist or attribute: timid, insolent; chaste, lecherous; talkative, taciturn; tough, sickly; clever, dull; drooding, affable; lying, truthful; learned, ignorant; generous, miserly and then prodigal. I can see something of all that in myself, depending on how I gyrate; and anyone who studies himself attentively finds in himself and in this very judgment this whirring about and this discordancy. There is nothing I can say about myself as a whole, simply and completely, without intermingling and admixture."
1.1.18
27.11.17
21.11.17
"(...) O tempo é escasso
– mãos à obra!
Primeiro é preciso transformar a vida,
para cantá-la em seguida.
Os tempos
estão duros para o artista.
Mas dizei-me, anêmicos e anões,
os grandes,
onde, em que ocasiões,
escolheram uma estrada batida ?
Para o júbilo o planeta está imaturo,
é preciso arrancar alegria ao futuro.
Nesta vida,
morrer não é difícil,
difícil é a vida e seu ofício." dize
– mãos à obra!
Primeiro é preciso transformar a vida,
para cantá-la em seguida.
Os tempos
estão duros para o artista.
Mas dizei-me, anêmicos e anões,
os grandes,
onde, em que ocasiões,
escolheram uma estrada batida ?
Para o júbilo o planeta está imaturo,
é preciso arrancar alegria ao futuro.
Nesta vida,
morrer não é difícil,
difícil é a vida e seu ofício." dize
16.11.17
21.9.17
11.9.17
3.9.17
26.8.17
21.8.17
“I'll tell you something banal.We're emotional illiterates.And not only you and I-practically everybody,that's the depressing thing.We're taught everything about the body and about agriculture in Madagascar and about the square root of pi, or whatever the hell it's called,but not a word about the soul.We're abysmally ignorant,about both ourselves and others.There's a lot of loose talk nowadays to the effect that children should be brought up to know all about brotherhood and understanding and coexistence and equality and everything else that's all the rage just now.But it doesn't dawn on anyone that we must first learn something about ourselves and our own feelings."
2.8.17
13.7.17
23.6.17
18.6.17
11.6.17
"Picture prosthetics in Afghanistan
Picture a courthouse with no fucking laws
Picture a cathouse with no fucking whores
Picture a shithouse with no fucking drains
Picture a leader with no fucking brains
No fucking brains, no fucking brains
Picture a courthouse with no fucking laws
Picture a cathouse with no fucking whores
Picture a shithouse with no fucking drains
Picture a leader with no fucking brains
No fucking brains, no fucking brains
(...)
Follow me down to a place by the river
Sold for my kidneys, sold for my liver
Why so weedy, so fucking needy
There's no such thing as being too greedy"
Sold for my kidneys, sold for my liver
Why so weedy, so fucking needy
There's no such thing as being too greedy"
9.6.17
16.5.17
"Alteridade (ou outridade) é a concepção que parte do pressuposto básico de que todo o homem social interage e interdepende de outros indivíduos. Assim, como muitos antropólogos e cientistas sociais afirmam, a existência do "eu-individual" só é permitida mediante um contato com o outro (que em uma visão expandida se torna o Outro - a própria sociedade diferente do indivíduo)"
"No fundo, poderíamos ser como na superfície", pensou Oliveira, "mas teríamos que viver de outra maneira. E o que quer dizer viver de outra maneira? Talvez viver absurdamente para acabar com o absurdo, sair de si mesmo com tal violência que o salto acabasse nos braços de outro. Sim, talvez o amor, mas o otherness dura para nós o que dura uma mulher, e além disso só no que toca a essa mulher. No fundo, não há otherness, apenas o agradável togetherness. É certo que isso já é alguma coisa..." Amor, cerimônia ontologizante, doadora de ser. E por isso lhe ocorria agora aquilo que na verdade lhe deveria ter ocorrido logo no início: sem se possuir a si mesmo, jamais poderia possuir a outridade. E, afinal, quem é que se possuía de verdade? Quem é que tinha a perfeita consciência de si mesmo, da solidão absoluta que significa nem sequer contar com a própria companhia, que significa ter de entrar num cinema ou num bordel, ou em casa de amigos ou numa profissão absorvente ou no matrimônio para estar pelo menos só-entre-os-demais? Assim, paradoxalmente, o cúmulo da solidão conduzia ao cúmulo do gregarismo, à grande solidão das companhias alheias, ao homem só na sala de espelhos e dos ecos. Todavia, pessoas como ele e tantas outras, que se aceitavam a si mesmas (ou que se repeliam, mas conhecendo-se de perto), entravam sempre no pior paradoxo, estar talvez à beira da outridade e não poder alcançá-la. A verdadeira outridade feita de delicados contatos, de maravilhosos ajustes com o mundo, não podia ser cumprida por um só lado: a mão estendida deveria receber outra mão, vinda de fora, vinda do outro."
22.4.17
"Nate: I just feel like all I do, all day long, is just manage myself, try to fuckin' connect with people. But it's like, no matter how much energy you pour into getting to the station on time, or getting on the right train, there's still no fuckin' guarantee that anybody's gonna be there for you to pick you up when you get there.
Maggie: Well, I know that if you think life is a vending machine, where you put in virtue and you get out happiness, then you're probably gonna be disappointed. I know that."
13.1.17
16.11.16
11.11.16
"I told you when I came I was a stranger.
But now another stranger seems
To want you to ignore his dreams
As though they were the burden of some other
O you've seen that man before
His golden arm dispatching cards
But now it's rusted from the elbows to the finger
And he wants to trade the game he plays for shelter
Yes he wants to trade the game he knows for shelter."
But now another stranger seems
To want you to ignore his dreams
As though they were the burden of some other
O you've seen that man before
His golden arm dispatching cards
But now it's rusted from the elbows to the finger
And he wants to trade the game he plays for shelter
Yes he wants to trade the game he knows for shelter."
7.9.16
2.8.16
25.7.16
"It doesn’t interest me what you do for a living. I want to know what you ache for – and if you dare to dream of meeting your heart’s longing. It doesn’t interest me how old you are. I want to know if you will risk looking like a fool – for love – for your dreams – for the adventure of being alive."
12.5.16
21.3.16
"A fotografia é a única linguagem entendida em toda parte do mundo e que, ao interligar todas as nações e culturas, une a familia humana. Independente da influência política - onde as pessoas foram livres-, ela reflete fielmente a vida e os fatos, permite-nos compartilhar as esperanças e os desespero dos outros outros e esclarece as condições política e sociais. Tornamo-nos testemunhas oculares da humanidade e da desumanidade da espécie humana (...)"
2.2.16
"We all have our little solipsistic delusions, ghastly intuitions of utter singularity: that we are the only one in the house who ever fills the ice-cube tray, who unloads the clean dishwasher, who occasionally pees in the shower, whose eyelid twitches on first dates; that only we take casualness terribly seriously; that only we fashion supplication into courtesy; that only we hear the whiny pathos in a dog’s yawn, the timeless sigh in the opening of the hermetically-sealed jar, the splattered laugh in the frying egg, the minor-D lament in the vacuum’s scream; that only we feel the panic at sunset the rookie kindergartner feels at his mother’s retreat. That only we love the only-we. That only we need the only-we. Solipsism binds us together, J.D. knows. That we feel lonely in a crowd; stop not to dwell on what’s brought the crowd into being. That we are, always, faces in a crowd."
13.1.16
30.12.15
5.11.15
8.9.15
"I keep looking for a place to fit
Where I can speak my mind
I've been trying hard to find the people
That I won't leave behind
They say I got brains
But they ain't doing me no good
I wish they could
Each time things start to happen again
I think I got something good goin' for myself
But what goes wrong
Sometimes I feel very sad
(Can't find nothin' I can put my heart and soul into)
I guess I just wasn't made for these times"
Where I can speak my mind
I've been trying hard to find the people
That I won't leave behind
They say I got brains
But they ain't doing me no good
I wish they could
Each time things start to happen again
I think I got something good goin' for myself
But what goes wrong
Sometimes I feel very sad
(Can't find nothin' I can put my heart and soul into)
I guess I just wasn't made for these times"
28.8.15
"The dialectic case of the 'things we do', the 'things we have done' and the 'things we are going to do' has been haunting present and earlier generations. For ages people have been confronted with the soul-searching question how should I interpret the past and how do I move forward. Linguistic sayings, which were inherited from century to century, gave us a good deal of remarkable advice and moral guidance in this field : " Do what is right and let come what come may ", " Do well and fear not ", " Do well and dread no shame "."
"It may be somewhat paradoxical to refer to shame as a 'feeling,' for while shame is initially painful, constant shaming leads to a deadening of feeling. Shame, like cold, is, in essence, the absence of warmth. And when it reaches overwhelming intensity, shame is experienced, like cold, as a feeling of numbness and deadness. [In Dante's Inferno] the lowest circle of hell was a region not of flames, but of ice---absolute coldness."
22.8.15
"Nobody sees anybody truly but all through the flaws of their own egos. That is the way we all see ...each other in life. Vanity, fear, desire, competition-- all such distortions within our own egos-- condition our vision of those in relation to us. Add to those distortions to our own egos the corresponding distortions in the egos of others, and you see how cloudy the glass must become through which we look at each other."
6.7.15
21.6.15
1.6.15
27.5.15
(Do vácuo espesso da ausência)
Seriamos completos, seriamos complementares
Haveria a plenitude, repleta de uma sombra de não-esquecimento
Da incompreensão e falta de comunicação
(quando dois amantes tornam-se mudos)
A irracionalidade alastrou-se e sob sua névoa negra,
a vaidade de ideologias perdurou, deformou-se em abismo
negligenciou afeto, negligenciou abnegação
Revestidos de máscaras e consumados por absurdos
Seremos seres pétreos: secos, indiferentes, estrangeiros condenados a serem nulos
Seriamos completos, seriamos complementares
Haveria a plenitude, repleta de uma sombra de não-esquecimento
Da incompreensão e falta de comunicação
(quando dois amantes tornam-se mudos)
A irracionalidade alastrou-se e sob sua névoa negra,
a vaidade de ideologias perdurou, deformou-se em abismo
negligenciou afeto, negligenciou abnegação
Revestidos de máscaras e consumados por absurdos
Seremos seres pétreos: secos, indiferentes, estrangeiros condenados a serem nulos
“There is a time in life when you expect the world to be always full of new things. And then comes a day when you realise that is not how it will be at all. You see that life will become a thing made of holes. Absences. Losses. Things that were there and are no longer. And you realise, too, that you have to grow around and between the gaps, (...)"
22.5.15
"The feelings that hurt most, the emotions that sting most, are those that are absurd - The longing for impossible things, precisely because they are impossible; nostalgia for what never was; the desire for what could have been; regret over not being someone else; dissatisfaction with the world’s existence. All these half-tones of the soul’s consciousness create in us a painful landscape, an eternal sunset of what we are."
5.5.15
16.4.15
25.1.15
"(...) temos que aceitar que o universo é sem deus, e a vida é sem sentido, muitas vezes uma experiência brutal e terrível, sem esperança, e que as relações amorosas são muito, muito difíceis, e que mesmo assim precisamos encontrar um jeito não só de suportar, mas de levar uma vida decente e moral (...) Se vc admite a terrível verdade sobre a existência humana e escolhe ser um ser humano decente diante dela (...) é que se pode levar o que as pessoas chamam de uma vida cristã - isto é, uma vida moral decente. Você só leva uma vida assim se, para começar, admite o que tem diante de si e joga fora toda a casca de conto de fadas que leva a pessoa a fazer escolhas na vida não por razões morais, mas para marcar pontos no pós-vida".
6.1.15
2.9.14
"I believe this power of seeing the world as fresh and strange lies hidden in every human being. In most of us it is dormant. Yet it is there, even if it is no more than a vague desire, an unsatisfied appetite that cannot discover its own nourishment…. Vicariously, through another person’s eyes, men and women can see the world anew. It is shown to them as something interesting and exciting. There is given to them again a sense of wonder.
This should be the photographer’s aim, for this is the purpose that pictures fulfill in the world as it is to-day. To meet a need that people cannot or will not meet for themselves. We are most of us too busy, too worried, too intent on proving ourselves right, too obsessed with ideas, to stand and stare."
18.8.14
15.8.14
7.8.14
"1. May I be well, happy and peaceful. May no harm come to me. May no difficulties come to me. May no problems come to me. May I always meet with success.
May I also have patience, courage, understanding, and determination to meet and overcome inevitable difficulties, problems, and failures in life.
2. May my parents be well, happy and peaceful. May no harm come to them. May no difficulties come to them. May no problems come to them. May they always meet with success.
May they also have patience, courage, understanding, and determination to meet and overcome inevitable difficulties, problems, and failures in life.
3. May my teachers be well, happy and peaceful. May no harm come to them. May no difficulties come to them. May no problems come to them. May they always meet with success.
4. May my relatives be well, happy and peaceful. May no harm come to them. May no difficulties come to them. May no problems come to them. May they always meet with success.
5. May my friends be well, happy and peaceful. May no harm come to them. May no difficulties come to them. May no problems come to them. May they always meet with success.
6. May all indifferent persons be well, happy and peaceful. May no harm come to them. May no difficulties come to them. May no problems come to them. May they always meet with success.
7. May my enemies be well, happy and peaceful. May no harm come to them. May no difficulties come to them. May no problems come to them. May they always meet with success.
8. May all living beings be well, happy and peaceful. May no harm come to them. May no difficulties come to them. May no problems come to them. May they always meet with success.
31.7.14
"We all are born with a certain package. We are who we are: where we were born, who we were born as, how we were raised. We're kind of stuck inside that person, and the purpose of civilization and growth is to be able to reach out and empathize a little bit with other people. And for me, the movies are like a machine that generates empathy. It lets you understand a little bit more about different hopes, aspirations, dreams and fears. It helps us to identify with the people who are sharing this journey with us."
2.7.14
6.5.14
27.4.14
18.4.14
6.4.14
"Unbroken word sketches
of the subconscious pictures
of sections of the
memory life of an
imbecile genius resting
in the madhouse of his
mind—the word
flow must not be disturbed,
or picture forgotten for
words’ sakes, nor the
pictures stretched beyond
their bookmovie strength
except parenthetically."
of the subconscious pictures
of sections of the
memory life of an
imbecile genius resting
in the madhouse of his
mind—the word
flow must not be disturbed,
or picture forgotten for
words’ sakes, nor the
pictures stretched beyond
their bookmovie strength
except parenthetically."
3.4.14
"We are paper thin. Happen to exist between the percentages temporarily. And this is the best and the worst part, the time factor. And there's nothing you can do about it. You can sit on top of a mountain and meditate for decades and nothing will change. You can change yourself to be acceptable, but maybe this is wrong. perhaps we think too much. Feel more, think less."
25.3.14
2.3.14
"They say that a director always makes the same film. I try to make, as François Truffaut said, the next film in opposition to the one that came before. I'm not sure if I succeed. To put it another way, I agree with the auteur theory, but I don't consider myself an auteur. I'm more of an artisan, a craftsman."
"Like you, I too have struggled, with all my might, not to forget. Like you, I forgot. Like you, I longed for a memory beyond consolation, a memory of shadows and stone. For my part I struggled every day with all my might, against the horror of no longer understanding the reason to remember. Like you, I forgot. Why deny the obvious necessity of remembering?"
20.2.14
12.1.14
9.1.14
1.12.13
"He had an insatiable curiosity and compassion for just regular people, very often working-class people or artists or women. In Faces, there were older women who expressed their desires and frustrations and that was just not seen at the time. It was considered embarrassing for an older woman to have anything to say about anything emotional."
28.11.13
26.11.13
31.10.13
"E assim aqui estou, no meio caminho, tendo passado vinte anos —
Vinte anos muito mal gastos, os anos de l'entre deux guerres —
A tentar aprender a usar as palavras, e cada tentativa
É um inteiro recomeço e um diferente tipo de fracasso
Pois apenas se aprendeu a tirar o melhor das palavras
Para aquilo que já não tem de se dizer, ou para a maneira pela qual
Já não se está na disposição de o dizer. E assim cada investida
É um novo começo, uma incursão no inarticulado
Com equipamento gasto sempre pronto a deteriorar-se
Na desordem geral de sentimentos imprecisos,
De indisciplinados pelotões de emoção. E o que há para conquistar,
Por força e obediência, já antes foi descoberto
Uma vez ou duas, ou várias vezes, por homens que não podemos ter esperança
De emular — mas não se trata de competição —
Trata-se apenas da luta para recuperar o que se perdeu
E achou e perdeu outra e outra vez: e agora, sob condições
Que parecem desfavoráveis. Mas talvez nem ganho nem perda.
Para nós, há apenas a tentativa. O resto não é conosco.
A casa é de onde se começa. À medida que envelhecemos
O mundo fica mais estranho, o padrão mais complicado
De mortos e de vivos. Não o momento intenso
Isolado, sem antes nem depois,
Mas uma vida inteira a arder em cada momento
E não a vida inteira de apenas um homem
Mas de velhas pedras que não podem ser decifradas.
Há um tempo para o anoitecer sob a luz das estrelas,
Um tempo para o anoitecer sob a luz do candeeiro
(A noite com o álbum das fotografias).
O amor é mais aproximadamente ele próprio
Quando o aqui e o agora deixam de importar.
Os homens quando velhos deviam ser exploradores
Aqui ou acolá não importa
Temos de estar quietos e quietos mover-nos
Para uma outra intensidade
Para uma ulterior união, um comungar mais fundo
Através do frio escuro e da desolação vazia,
O grito da onda, o grito do vento, as vastas águas
Da procelária e do golfinho. No meu fim está o meu começo."
Vinte anos muito mal gastos, os anos de l'entre deux guerres —
A tentar aprender a usar as palavras, e cada tentativa
É um inteiro recomeço e um diferente tipo de fracasso
Pois apenas se aprendeu a tirar o melhor das palavras
Para aquilo que já não tem de se dizer, ou para a maneira pela qual
Já não se está na disposição de o dizer. E assim cada investida
É um novo começo, uma incursão no inarticulado
Com equipamento gasto sempre pronto a deteriorar-se
Na desordem geral de sentimentos imprecisos,
De indisciplinados pelotões de emoção. E o que há para conquistar,
Por força e obediência, já antes foi descoberto
Uma vez ou duas, ou várias vezes, por homens que não podemos ter esperança
De emular — mas não se trata de competição —
Trata-se apenas da luta para recuperar o que se perdeu
E achou e perdeu outra e outra vez: e agora, sob condições
Que parecem desfavoráveis. Mas talvez nem ganho nem perda.
Para nós, há apenas a tentativa. O resto não é conosco.
A casa é de onde se começa. À medida que envelhecemos
O mundo fica mais estranho, o padrão mais complicado
De mortos e de vivos. Não o momento intenso
Isolado, sem antes nem depois,
Mas uma vida inteira a arder em cada momento
E não a vida inteira de apenas um homem
Mas de velhas pedras que não podem ser decifradas.
Há um tempo para o anoitecer sob a luz das estrelas,
Um tempo para o anoitecer sob a luz do candeeiro
(A noite com o álbum das fotografias).
O amor é mais aproximadamente ele próprio
Quando o aqui e o agora deixam de importar.
Os homens quando velhos deviam ser exploradores
Aqui ou acolá não importa
Temos de estar quietos e quietos mover-nos
Para uma outra intensidade
Para uma ulterior união, um comungar mais fundo
Através do frio escuro e da desolação vazia,
O grito da onda, o grito do vento, as vastas águas
Da procelária e do golfinho. No meu fim está o meu começo."
28.10.13
4.10.13
1.10.13
20.9.13
13.9.13
4.9.13
"'No fundo, poderíamos ser como na
superfície', pensou Oliveira, 'mas teríamos de viver de outra maneira. E
o que quer dizer viver de outra maneira? Talvez viver absurdamente para
acabar com o absurdo (...) E por isso lhe ocorria agora aquilo que, na verdade, deveria ter
lhe ocorrido logo no início: se alguém não tem domínio sobre si, jamais
poderia ter alcançado a singularidade. E, afinal, quem é que se dominava
de verdade? Quem é que tinha a perfeita consciência de si, da solidão
absoluta que significa nem sequer contar com a própria companhia, que
significa ter de entrar num cinema ou num bordel, ou em casa de amigos
ou numa profissão absorvente ou, ainda, no matrimônio para estar, pelo
menos, só entre os demais? Assim, paradoxalmente, o cúmulo da solidão
conduzia ao cúmulo do gregarismo, à grande solidão das companhias
alheias, ao homem só na sala de espelhos e dos ecos. Todavia, pessoas
como ele e tantas outras, que aceitavam a si mesmas ou que se
rejeitavam, mas conhecendo-se de perto, caíam sempre no pior paradoxo;
estar talvez á beira da singularidade e não poder alcançá-la. A
verdadeira singularidade feita de delicados contatos, de maravilhosos
ajustes com o mundo, não podia ser cumprida por um só lado: a mão
estendida deveria receber outra mão, vinda de fora, vinda do outro"."
28.8.13
Assinar:
Postagens (Atom)